-->

2014. november 16., vasárnap

Mitől jól mérhető az online marketing?

Analitika alapok


Az online marketingnek számomra különösen szerethető az a tulajdonsága, hogy a Google Analytics és egyéb ingyenes eszközök segítségével nagyon jól mérhető. Ráadásul majdnem élőben látom az eseményeket, így folyamatosan, menet közben optimalizálhatom a legtöbb kampányomat. Például egy kattintás alapú kampánynál még a kampány alatt látok eredményeket, így gyorsan javíthatom a teljesítményt. Míg ha egy offline kampányt folytatunk, például billboardokon (óriásplakát) keresztül, akkor a hatás megállapítása elég körülményes és költséges.

Lássuk min alapszik az online marketing kampányok mérése!

Leszögezném, hogy ebben a cikkben csak a mérés alapját fogom bemutatni. A komoly és mély elemzésekhez érdemes beleásni magunkat az analitikába. Ehhez jó szívvel ajánlom a HD Marketing magyar nyelvű analitika blogját, de számos más szakirodalom található a neten.

Kattintás

Az online marketing mérés alapja a kattintás. Ha egy jól felcímkézett linkre kattintunk, akkor a linket közreadó, pontosan látni fogja, hogy ezt melyik kampányában és annak melyik elemére kattintva tettük meg.

Például kiküldünk egy HTML hírlevelet. Van benne képünk, gombunk és szöveges linkünk, de mindegyik ugyan arra a landing oldalra visz. Fontos tanulság számunkra, hogy a célcsoportunk melyeket kattintja jobban. Nem mindegy, hogy „kép olvasók” vagy a szöveges tartalom is érdekli őket. Vagy esetleg jobban felismerik a kattinthatóságát egy szöveges linknek, mint egy gombnak. Ha linkjeinket jól címkézzük, vagy megfelelő hírlevél küldő eszközt használunk, akkor ezt szépen látjuk és tanulhatunk belőle a jövőbeli kampányaink számára.

Hogyan néz ki a gyakorlatban a link címkézés?

Analitikai eszköznek a Google Analyticset javaslom. Ingyenes és nagyon részletes elemzések is végezhetők vele. Az Analytics UTM paramétereket vagy címkéket használ, mint:

  • Forrás/source: Itt érdemes megadni a csatornát, pl.: hírlevél, AdWords, Facebook stb.
  • Médium/medium: Milyen formátumból jött a kattintás, pl.: cpc, poszt, link, gomb stb.
  • Időtartam/term: Ennek a kitöltése nem kötelező, bármit megadhatunk benne pl.: a kampány időtartamát, cpc kampány esetén a hirdetés kulcsszavait stb.
  • Tartalom/content: Nem kötelező megadni, főként azzal érdemes kitölteni, hogy miről szól a hirdetésünk.
  • Kampány/campaign: Én itt adom meg például egy hírlevél kampány kiküldésének időpontját. Így az Analyticsben könnyen tudok rákeresni az adott időszakra vonatkozó kampányokra. Riportolásnál megkönnyíti az ember életét.

Ha minden címkét használunk, akkor így néz ki egy felcímkézett link:
http://www.fabianlevente.hu/2014/11/legeredmenyesebb-hirlevel-feliratkozasi-modszer.html?utm_source=facebook&utm_medium=kep&utm_term=dupla-opt-in&utm_content=hirlevel-feliratkozas&utm_campaign=20141116-jo-hirlevel-feliratkozas

Persze ezt manuálisan összerakni elég fárasztó lenne, érdemes használni a Google URL készítő eszközét.

Ha nem tudjuk formázni a linkünket, akkor hasznos lehet egy link rövidítő. Ezzel eldughatjuk ezt a sok paramétert és a kattintásokat egy külön rendszerben is látjuk.

Ha megfelelően paraméterezzük a kampányaink landing oldalait, akkor az Analyticsben szépen mérhetővé válnak az egyes marketing csatornáink. Ezt az Analyticsen belül az Ügyfélszerzés, Minden forgalom menüben, a Forrás/médium kiválasztásával láthatjuk. Ha a másodlagos dimenziónak a kampányt választjuk, akkor még részletesebb adatokhoz jutunk.


A mérési folyamat további eleme a cookie, vagyis a süti és ennek élettartama, de ezzel majd máskor foglalkozom.